Pages

Friday, January 29, 2010

Belawoo, Bertekang

Nak tok adalah matahari, terit jak rupa matahari tok owh? Panas aihh.

Nak tok adalah kulit yang gebu, menarek, pipi tembam dan sebagainya lah. 
(Bias ada jak aku, nang mala pakey pic tok. Ahah)

Selalu bah omputeh yang rona kulitnya puteh, nya mok tukar dikit jadi lebih gelap or legam. Sebab ya sidak suka pegi pantey, sak sidak kenak 'sunburn'. Mun dah kenak 'sunburn', alu mirah-mirah lah kulitnya. Omputeh, mun berjemor, alu ‘tan’ kulitnya. Gialah lebih kurang rupanya.

Mun orang kita, yang berkulit kunin langsat, mun berjemor alu legam juaklah rupanya. Kira 'sunburn' juaklah nak owh? Mun orang kita, berkulit kunin langsat or rona cokolet mudak, jadi rona pa? Gitoklah rupanya, lebih kurang lah.


Giney mok tunggah rona kulit ya? Orang tunggah ya, ‘belawoo’. Mun orang tegor kita

“Belawoo na kawu?”

Retinya, kita 'legam' sebab selalu gilak berjemor. Mun jadi 'engineer' isok lusak, giney gaya bah nak? Nasib badan lah jadi belawoo gia. Belawoo sik datang 'in one package'  sebab mun orang ya belawoo, sik semestinya orang ya berbau masam.

Bertekang ya apa? Ada sebab juaklah kenak orang jadi bertekang. Selalunya sebabnya miskinlah, tedah la mun macam ya nak owh? Nak toklah contoh bertekang

Sik dinafikanlah, mun bertekang camya, aroma yang 'sik ceria' ya kita dapat cium dari jaoh. Tapi munlah orang ya bertekang sebabnya miskin, dimaafkanlah sebabnya miskin. Kesian dak tok bah. Tapi mun saja jak sik maok mandik, saja jak polah dirikpun bertekang, ya sekpat aku padah apa-apa. 

 
Kadang-kadang, ada urang yang mandik berkali-kali sehari pun 'fail' dalam ngilang aroma yang 'sik ceria' ya. Bukan apa, sidak sik makey benda yang bernama 'deodorant'. 

Heran juak kadang-kadang, susah kah mok pakey deodorant?   Adalah dinasehatkan supaya kita nahan napas mun temu orang gitok. Nakpakah maok berdengah berperangei " tandahlah aku sik makey deodarant sak orang cium bau angit keteyak aku". Aku sik paham aih. Kitak orang paham kah?

Aku yang selalu berpikiran positif dengan cemerlang pun nang sikpat juak miker apakah positif berperangei kurang mulia macam ya. Perangei apa? Perangei sik makey deodorant. Sik paham eh aku. Aku sik paham eh. Paham sik aku eh. Eh, sik paham aku. Aku paham sik eh.
Giney-giney pun, ingatlah k? Belawoo ya lain, bertekang ya lain. Sekian.

4 comments:

  1. mun jak dak egyptian rah utp paham bahasa swak tok, konpem dicarik nya ko sampe dlm lubang cacing.. haha~

    konpem cdak terasa ngan statement betekang ya..

    ReplyDelete
  2. eh, samala kita utp padu. haha

    dak egypt ya, pa nyuroh sidak bertekang....wuh.hahaha

    ReplyDelete
  3. bkn stakat egyptian eyhh....kdng2, cdak nak itam2 yg pun sma...lemas nyawa mun daknya lalu

    ReplyDelete
  4. tutup saja idongmu dengan cemerlang ya. haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...