Pages

Tuesday, February 16, 2010

Why Me?


Catchy sik title entri aku tok? Why me? Kenak aku? Kenak bukan orang lain? Kenak aku orang paling malang atas bumi tok?

Maksud entri aku tok, kita selalu mengeloh. Selalu komplen, kenak ada-ada jak benda jadi ngan kita. Tertanyak-tanyak, kenak kita yang kenak. Aku sik maok gilakla berik contoh yang berat, aku berik contoh yang senang ajaklah k.

“Kenaklah aritok aku sik terembak minyak Tiger Balm owhh? Sakit perutku aritok”

“Kenak aku lupak make deodorant aritokkk? Berbau masyam la sigek opis aritok entam keteyakku. Adohhh adohhh”

 "Kenak keja aku tok sedeh gilak? Mala jak cium bau keteyak urang jak-jak"

 (Image courtesy of supplierlist.com)
“Kenak aku lupak make modes aritok? Aku lupak bendera Jepon berkibar aritok. Adohhh”

Ya contoh yang biasa-biasa jak. Mun contoh yang berat dikit

Kenak aku sakit gitok? Kenak aku migraine gitok? Kenak aku demam gitok? Dahla aku isok ada presentation penting rah opis isok”


Banyak benda sik best bah mun kita terlalu berpiker kenak gia, kenak gitok. Ujong-ujong selalu berkerut daie. Untok orang yang rabun macam aku, berkerut daie untuk ngecik mata sak dapat diat benda jaoh adalah perkara biasa. Tapi nak, aku seboleh-bolehnya sik maok berkerut daie. Ada orang yang daienya berkerut waima diriknya sik ngerut daie. Seriously, nang sik pandey ilang kerut daie ya. Ya antara yang benda yang sik bestlah.

Jangan alu rasa ‘down’, alu rasa ‘useless’.

Sebagusnya berpikiran positif lah. Sebab orang yang diberik dugaan, dicoba macam-macam, diberik ujian dalam pelbagai bentuk, contohnya demamkah, sakitkah, penin palak ka, jarik termasok suran kah sebenarnya kita nang diduga, dicoba. Mun kita dicoba macam ya, bererti Allah gik sayangkan kita, sebabnya nguji kita. Kadang-kadang kita tok lalai, cuai dalam hidup, yalah kadang-kadangnya berik ‘reminder’ dalam bentuk macam ya.

NYA sikkan berik cobaan yang kita sik kongang mok hadapi cobaan ya. Semua yang dicoba, semua ya kita mampu tanggong. Jangan mengeloh la mun dicoba macam-macam. Macam demam kah, suran masok dalam jarik kah, ya pun dapat menghapus dosa kita.  Dedek gik dicoba dengan dugaan yang lebih besar. Anak nok baruk lahir ninggal kah. Sedeh memang sedeh. Tapi beruntongnya orang tua anak ya, sebab anaknya ya, terus masok syurga. Tiap harinya doa untuk orang tuanya di “sinun”.

Lagikpun, banyak benda yang kita ngeloh ya, banyak hal remeh jak. So, sebagusnya piker positiflah mun ada musibah yang datang sebab banyak agik orang yang jaoh lebih sengsara hidupnya dari kita.

Kadang-kadang, aku pun dicoba, diduga juak. Aku selalu ngenang 3 kesah tok. Lekak aku ngingat kesah 3 igek tok yang aku diat dengan mata aku kedirik, lekak ya selalunya nang berkesan untuk berik motivasi dengan aku dirikpun. 
(Sila klik: Motivasi)

2 comments:

  1. nice blog.. hehe mek mok jadi folower kitak ya.. truskan menulis..

    ReplyDelete
  2. hehe. thank u. pandei kakar swk o ktk? nice2 :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...