Pages

Wednesday, March 24, 2010

Facebook


(Image courtesy of Facebook
Tok baruk facebook nak owh? Muka-Buku. Kinek tok kira tahap mustahel la maok temu orang yang sik berisik facebook kedirik. Bagus juak ada facebook bah, siklah ‘lost-contact’ dengan kawan-kawan, kroni la especially. Waima sik bertanyak khabar, at least, kita dapat diat sidak ber’update’ status, ya kira menarek bagi aku.

Dolok bukan main susah lagik maok tauk, apa jadi ngan si Seman, apa jadi ngan si Jompot, apa jadi ngan Leman. Dolok-dolok perlu bertanyak ngan kawan-kawan, nanyak perihal nya nun, nya tok. Pa polahnya kinek tok, di siney nya ya. Kinek tok sik perlu gia gik.

 
Kinek tok sik perlu bersusey sama dirik maok tanyak perihal orang bah. Kinek tok senang jak. Dalam facebook dapat kita diat, owhh, si Seman nun dah keja gomen, keja perentah.  Si Jompot nun dah beranak dah. Best owh? At least kita tauk semua dak lain ya sehat sejahtera. Mun orang yang sikda langsong update, ya kurang bestlah. Part ya, aku sik rindokla, sebab takut ada orang sekda gik rah dunia tok bah. Sebab ya aku sik kesah orang bertukar status setiap jam, ada yang bertukar status setiap masa. Aku cool jak, at least aku tauk kitak orang sehat sejahtera sentiasa.

 
Tapi ‘trend’ yang aku nampak kinek tok, facebook dah jadi tempat meluah perasaan. Yalah, rasa sedeh, rasa piluk, rasa moha, semua ada. Mun ya ‘source of happiness’, sekpa, teruskan ajak. Bagus juak meluah perasaan bah, jangan disimpan benda ya. Sik bagus sebenarnya simpan perasaan, simpan sakit ati, etc. Sebab mun simpan kedirik lagik sakit. Biarlah dilepas perasaan ya.
(Sila klik: Moha)

(Image courtesy of fotosearch)
Instead of orang bersadu dengan bff (best friends forever) *aku dah tauk apa reti bff, ahah*. Orang kinek tok bersadu dengan facebook. Automatically, munnya ada 1120 friends, retinya bersadu dengan 1120 friends la retinya.

 Alu semua dalam ya tauklah diriknya sedeh kah, moha kah, datang 'hulk' kah. Aku ok jak dengan benda gitok. Untuk aku kedirik, aku lebih prefer ‘old-school’, selain dari family, aku lebih suka nak bersusey, bersadu dengan ‘my inner circle’ @ chronies. Kadang-kadang, mun kita terlebih gilak meluah perasaan dalam facebook, aku just terpiker, maybe lekak ya kita akan rasa ok, rasa bagus, tapi apa endak ‘perception’ orang dengan kita. Ne tauk ada yang berpiker gitok.

“Wahh, pipi tembam yang amat chomel”
Tapi dalam facebook, si pipi tembam ya tek macam emosional jak.

“Dah duak menet lapan saat kamek message chan kamek, tapi nya sik reply. Manaslah kamekkk. Katok mun jumpa kitak, kamek tikam kitak keluar mun lambat reply message kamek”

See what i mean? Ujong-ujong, diat status rah facebook, macam yang aku padah tek, terlebih gilak meluah perasaan. Alu sik jadilah muji “pipi tembam yang amat chomel”. Then, facebook pun lebih kurang jadi tempat diari-aktiviti-seharian-si-Peah. Semua maok dicerita, alu kedak diari alu facebook ya.

“Kol 12.37pm katok, kamek maok pegi McDonalds rah pasar ya. Maok makan Double Cheese Burger. Kamek pake baju kalas rona gadong aritok”

“Kamek dah makan Double Cheese Burger dengan hati yang gembira. Kinek tok makan eskem dengan mulut yang moes, monyeng dengan eskem”

Aku sik kesah pun part tok. tapi, aku terpiker sikkah bahaya jadinya sebab semua dipadah, tempat, masa, ilang terus privacy bah. Ney tauk ada pesaok kah maok nginci endakkah senang. Dah dipadah semua dalam facebook. Ada juak yang engkah nombor handphone, alamat rumah dalam facebook. Endakkah bahaya camya? Concern aku tok ngan kitak orang semua eh.

(Image courtesy of Site
Ada juak update status dengan terlebih detail, tok antara sebab aku kurang berminat maok nge-check facebook. Tok contoh jaklah.

“Perut amek krok krook aie, nak makan apa owh?”

Lekak 10 menet tek,

“Yeyy, best eh makanan aritok. Nyaman-nyaman jak.”

Lekak 2 menet,

“Aiee, orang kedey sekda merik cerpuuu, giney amek maok momom tok. Aiee, giney gaya tukk”

Lekak 15 menet,

“Perut amek kenyang aieee.  Jap, amek maok pegi Supermall lok. Maok nyabei-nyabei barang di sia”

Lekak semenet,


“Perut amek sakit, maok carik minyak TIGER BALM rah Supermall lok. Mesti ada owhh?”


Lekak 29 saat,
 
(Image courtesy of Toilet)
“Aiee, sik tahan. Amek beyak lokkk"
*Urghh, arghh, plupppp*

(Image courtesy of Blog
Siap ada bunyi taik gugok bah kotan detail mok update status facebook.  Ya baruk cemerlang, gemilang, terbilang. Paham nak maksud aku? Sikkan maok padah semua dalam facebook. Ada perihal sepatutnya kita simpan kedirikpun ajak.

(Blog aku: Ngerepak is Caring)
Aku prefer nulis dalam blog. Waima aku rasa blog aku ‘LAME’, tapi sekpalah, ada juak yang rajin maok baca. Tapi macam dalam facebook, dalam blog aku pun, sik berminat aku cerita segala benda yang aku polah seharian dalam blog. Ya privacy aku ya bah.

Kinek tok ada application foursquare ya.


Mun terlebih detail padah kita tok di siney, susah kelak. Bahaya bah. Pesan aku, berpada-pada mun maok share info dalam facebook, dalam blog. Ngerepak aku tok! Jangan over-exposed info dalam facebook or blog kitak orang okeh? Jangan  entingal!


Owh, lupak sigek benda. ‘Rule of thumb’, mun update status rah facebook kita dirikpun, sebagusnya jangan like status dirikpun. Sama juak mun kita ngepost ‘link’ dalam facebook. Sik paham kah? Maok contoh kah?


"Aku rasa aku best aritok, sebab time aku pegi kelas 3-4 orang pompuan terdiat-diat aku aritok. Mesti terserlah kehenseman aku. Bangga ngan prestasi aku dirikpun!"

Lekak ya 'like' status kita dirikpun. Mesti inggar nak?
Paham dah kinek tok? Gooooood!
 (Oiii, ngerepakk)
*Ahah, ngerepak is caring bah*

9 comments:

  1. ahhahaa..benar..kdg2 kmk boring org bersadu over dlm fb.mcm ntah.

    *ignore jak

    ReplyDelete
  2. samala kita. haha...endak pandey happy kah o? heran juak. happy2 kit bah. hee

    ReplyDelete
  3. teramatlah benar apa dipadah tuan hamba.. bagus gik engkah status "aku sedang bergoleng2 rah jeraya" drpd engkah status setiap saaat setiapminit :P

    ReplyDelete
  4. yalah tek pok. mun org emo, nang endak pandey happy ka idup sidak. hahaha...mun nok cita segala benda ya, kadang2 angol juak.

    bagus gik engkah goleng2 rah jeraya. ahaha

    ReplyDelete
  5. benar padah dirik ya.aku sampe ari tok x da ingin nak molah fb ya.aku pun x tauk kenak.

    ReplyDelete
  6. aie.. best bah mun fb kdk diary.. haha.. tyme berak ya lucu gilak.. XD

    ReplyDelete
  7. hahhahaha bahaya update status telalu kita d tauk oleh strager..n dari status yang emo2 drama2 orang boleh menilai kita juak nak...so better keep in private..tapi rule of thumb ya kmk setuju!! never never never do that hehe

    ReplyDelete
  8. endak kmk tauk. rami jak emo aih :s

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...