Pages

Saturday, November 23, 2013

Cleaner

Cleaner. Tugasannya, mersi, ngemas, nyapu, ngemop dan macam-macam lagiklah. Koman kita temu dak cleaner tok nak owh? Untok kita yang cukup umor, mesti kita udah konfius. Giney kah kita maok nunggah dak cleaner tok owhh?? Sik tauk kitak uranglah, tapi aku nang udah konfius. Maok nunggah MAKCIK CLEANER kah? or patut tunggah KAKAK CLEANER? 

Tauk sik, mun kita udah ada gejala konfius giya, ya retinya, kita udah berumor. Saruk indah, maok nunggah makcik, rasa-rasa, umor kita siklah jaoh gilak beza sampey bertunggah makcik. Jadi, tunggah dak tok, kakak cleaner kah? Bahhh. Konfiusss. Tapi ya cerita lain.

Tapi mun nok gitok, siklah kita konfius maok nunggahnya giney bah nak? Betol sik? Betol sik? 
(Oii, sempat juak ngerechoo)
*Ok ok, sik ngerechoo. Hahaha*

Untuk yang keja di opis sidak perentah, memang biasa kita temu sidak tok. Sidak cleaner. Untuk yang keja di ofis nok swasta pun, rami jak sidak tok ada. Kebanyakan trend kinek tok, orang out-sourced. Retinya, sidak ngambik urang luar keja jadi cleaner. Nulong bercuci, ngemas ofis nok ngarey, nok melampar jak-jak. Sidak toklah ngibun keja gia. Kita tek? Untongg. Sik perlu bingong jamban sik bercuci. Tikam jak segala dak uras ke lantey. Kelak ada urang mutitnya bah.
(Oii, dalam juak nyinder yaa)
*Hahah, terasa kahhh? Agik asa*

Universiti Teknologi PETRONAS. Tok hostelnya. Tempat aku diam waktu belajar rah sinun dolok. Macam biasa, banyak kejadian nok nyuroh kita berpiker. Sik tauk urang lain, tapi, aku gialah.

Nemiak rah UTP,nang beruntong, termasok akulah. Bukan rah UTP ajak, tapi aku rasa banyak universiti macam tok. Hostel melampar, jamban kotor, sinki kotor, dapor/pantry kotor, ada urang nyuci. Biasalah, nemiak gik bujang, gik dara, nang kadang-kadang, mancal buang sukati uras. Sekpaaa, ada makcik cleaner nulong ngutip uras ya. Sik perlu riso. Uras penoh dalam tong sampah? Sekpa. Kelak ada urang ngintunya kelak. Boh dilalek, tandah jak.
(Oi, makan dalam naaaa)
*Terasakah? Agik rasa*

Aku maseh ingat, waktu aku diam rah Village 2, nang ada sorang makcik cleaner nok aku maseh kenang sampey kinek tok. Dalam banyak-banyak ari, munnya keja, aku akan tauk. Gineykah aku tauk? Macam biasa, segala dak kasut nemiak akan melampar, ngarey rah luar bilit. 
Mun makcik ya keja? Aku akan gerenti tauk. Sebab?

Segala kasut nok melampar tek, semuanya akan ator, nya akan kemas bagus-bagus. Aku tek, mun pagi temunya, aku akan gerenti bertegor dengannya, berloyar dengannya. Waima aku tek, gago maok ke kelas. Sekpa, aku salunya bertanyak khabar dengannya. Sebab bagi aku, dalam banyak-banyak cleaner, makcik cleaner nak toklah yang benar-benar keja, kedaknya ngemas rumahnya pun. 

Pernah ada sigek hari, aku heran, kenak rupanya dengan kawannya sorang ya rupa kedak susah hati. Waktu ya makcik ya dengan kawannya tengah nyuci jamban hostel. Aku tek, bertanyaklah, kenak rupa kedak susah hati jak sidak duak ya. Tang menar-menar jak rupanya ngusok dindin jamban.

Ya nya nanyak ngan aku. Semestinya nya nanyak dalam bahasa melaya. Tapi aku translate lah ke bahasa Sarawak tentang apa ditanyaknya dengan aku waktu ya.

"Sik baguskah kerja makcik rah sitok? Sik bersi kah makcik cuci?"

Paduhal tek, supervisornya dapat komplen, sidak cleaner rah hostel ya, sik cukup bersi nyuci jamban, ngemas, mersi hostel. Aku tek, ngeleng palak. Memang dipadahku benar-benar dengan makcik ya, sik payah riso, sidak semua bagus keja, bersi hostel oleh sidak ya. 

Ahhh, urang kinek tok, termasok aku, semua nok dikomplen. Manjak gilak!

Sebenarnya, antara sigek sebab aku ngenang makcik ya. Bagi aku, nya bukanlah setakat makcik. Nya nang di mata aku, nang kedak nenek sebabnya dah tua. Bayang jaklah, berapa umornya, tapi maseh juak keja. Keja ngemas, nyuci, ngintu dak uras nok dipolah urang lain. Doloknya bertanyak, aku urang ney. Dahnya tauk aku urang Kuching, ya nya nyusey, anaknya keja rah Kuching nun. Keja jadi cleaner pun pakey ngabis masa. Ya katanyalah.Aku salu ngenang, makcik ya, dengan umornya gia, sepatutnya nya udah dudok rah rumah ajak, ngibun cucunya. Tapi, hidup urang, kita sik tauk bah. Mungkin ya sumber rezekinya. Sekpa, janji halal bah. Antara sigek benda aku terkilan sampey kinek tok. Aku sik pernah tauk namanya. Aku just tunggahnya makcik. Sampey bila-bila lah aku sikkan tauk nama makcik ya tek. Sampey kinek toklah aku ngenang makcik cleaner ya.

Suria KLCC. Ada sigek gik kesah nok aku pun maseh ingat sampey kinek tok. Dolok aku ke KLCC. Ya rupa rami urang. Nang penoh jak dengan manusia. Tangan ngeybeng segala dak beg shopping mahal-mahal. Biasalah, urang ke sia, semua maok shopping, pegi makan bah nak?

Aku maseh ingat, waktu ya aku lalu foodcourt rah KLCC ya. Waktu ya, memang lunch hour. Aku melimpas rah sigek meja. Rah sukut meja, nok terlindong, aku nampak ada urang makan rah sia. Sapa makan rah sia? Makcik cleaner. Maok tauknya  makan apa?

 Makcik cleaner ya, nya makan nasik puteh, dengan ikan kembong. Aku tek. AaaAaAAAaaAaAAAaaAa. 

Sebab aku time ya, lekak makan nyaman rah Chili's. Makcik cleaner ya, makan nok ya jak. Sekpalah, rezeki perutku makan nyaman. Rezki makcik ya, makan nasik puteh dengan ikan kembong jak.
(Sedar pun kau owhhh)
*Sedarku. Iskkk*

Untok homosapiens yang maca blog aku tok, munlah ada makcik cleaner gik tengah nyuci jamban, ngemop lantey, janganlah dilalu kawasan ya. Mun lalu pun, mintaklah izin. Koman-koman pun, senyum bah. Ney ada susah maok mintak izin, senyum ngan makcik cleaner bah.

Bukan apa, rami jak urang ku temu ,sebaranggggg jak lalu lantey nok tengah dimop. Nang berlepak, kotorlah lantey ya oleh tapak kasut nok kotor ya. Giney endak rasa urang nyuci, ngemopkah owhhh?

Sekian, kesah pakey aku ngingat aku dirikpun. Mudahan dapat pakey ngingat urang lain juak. Bah.

PS: Credits untuk semua owner gambar-gambar ya.

15 comments:

  1. mena ya...hargailah makcik/kakak cleaner. *rindokmacablogtok*

    ReplyDelete
  2. Kakak cleaner kmk org best... Kak Timah namanya... Alhamdulillah krn jasanya lah kmk org dpt persekitaran yg bersih... Nak berrr pun nyaman... Kekekekeee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salunya, dak cleaner nang bait n friendly bah ooo hehe :D

      Delete
  3. Mun tgh cdak bermop lante sik kempang asa nk melimpas. asa kurang aja jak ho... sikpa. muloa kerja cdak ya. mersi kawasan kita... opis kmk org xda cleaner. dikpun la nyuci dak jamban ya. jadi... phm la sikit reti kepayahan cdak cleaner tok nyuci jamban awam. supan oi... lekak kita merik 'hasil' org nyuci k kita. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mena kata ktk. X kempang bah nak oo. kita jak sik amil taul nak oo

      Delete
  4. tedah juak mun nangga makcik cleaner agik2 mun kenak ngan urang nok di pandey berbudi bahasa..herann ku kohh...pjg kerepak ktk ari tok owh..hihi..jarang dh update blog kinek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalaa tek. Nunggu ada mood nulis. Ya kadang kadang jak update. Klak kmk datang mood, ada la nulis. Hehe

      Delete
  5. Best ada jak post ktk..terhibur ati kamek maca..real life..real issue..two thumbs up..

    https://aindedeng.wordpress.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. makseh. suka nok bercerita. ne endaknya. kelak nyinggah blog ktk ya

      Delete
    2. yalah..kadang2 dapat k pengajaran kta..

      Delete
    3. yalah..kadang2 ada k pengajaran kta..

      Delete
  6. Nang sik bersyukor miak komplen ya. Coba tampa kerek kanan depan belakang baruk nya tawuk beze efisien ngan sik efisien kali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yah. ganas. hehe. aok eh, nemiak kinek tok bah. semua nk dikomplen :s

      Delete
  7. http://luvfamilyshoppe.blogspot.com/

    jom lawat blog saya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...