Pages

Wednesday, March 31, 2010

Malaysian Jews



                 (Image courtesy of Jews)           
‘Jews’ atau Yahudi, sik sama dengan ‘Zionist’. Yahudi adalah bangsa, ‘Zionist’ ya adalah satu pergerakan/pertubuhan politik, dalam bahasa orang puteh ‘international political movement’ untuk mewujudkan balit tempat tinggal untuk orang Yahudi, seperti yang kita tauk, di Palestin. Yang selalu jak polah hal ya, ya sidak ‘Zionist’. Sik sama sebab, Yahudi biasa, adalah orang biasa macam kita semua. Mun Yahudi yang berfahaman politik ‘Zionist’, ya Yahudi yang ‘extreme.
(Sila klik: Zionism)

Kita belajar sejarah sikit ok? Di Malaysia, Penang, Kuala Lumpur dan Melaka adalah tempat sidak Yahudi Malaysia tinggal. Kebanyakan sidak tok adalah ‘Oriental Jews, European Jews’ dan ‘Chinese Jews’ yang datang dari tempat yang bernama Kaifeng, China.

Orang Yahudi pertama yang ditauk namanya tinggal di Tanah Melayu, namanya Ezekiel Aaron Menasseh yang datang dari Baghdad, Iraq dalam tahun 1895. Sebelum Perang Dunia Pertama, nya ngakuk nya sorang ajak orang Yahudi di Malaysia. Waktu perang, baruklah datang sidak Yahudi diam di Tanah Melayu. Tapi lekak perang, rami sidak Yahudi pindah ke Singapura, Australia, Amerika dan ada yang balit ke Israel.
(Sila klik: Malaysian Jews)

 (Image courtesy of Site)
‘Synagogue’ adalah tempat ibadat orang Yahudi. Di Penang, ‘Synagogue tok ada di Jalan Zainal Abidin atau ‘Nagore Road’. Dolok orang tunggah nama jalan tok, Jalan Yahudi atau Jahudi. Tapi tempat tok ditutup dalam tahun 1976 sebab sik cukup ‘minyan’ atau korum untuk beribadat. Kinek tok, orang Yahudi Malaysia yang maok nikah (Bar Mitzvah), sidak perlu pergi ke Singapura. 

Di Kuala Lumpur, ada juak ‘Synagogue’ di Jalan Sultan Ismail, tapi kinek tok dah tutup. Ditukar jadi kedey mamak dah kinek tok. Dalam gambar ya, nampak bah nak ‘Star of David’.


Ada tempat tanah perkuburan Yahudi di jalan Zainal Abidin, sepuloh menet jak mun jalan kaki dari Komtar. Kali terakhir orang Yahudi dikebumi di sia, ya tahun 1978. Kinek tok orang yang jaga, menyelenggara tempat perkuburan tok, namanya Ong Thiam Lye. Orang puteh tunggah orang yang jaga kubur tok ‘undertaker’. 

Sebelum Encik Ong tok jaga kawasan perkuburan Yahudi, sebenarnya keluarga melayu yang jaga tempat perkuburan ya untuk 5 generasi.  Yang sayangnya, nang maseh ada buku pelawat dengan rekod pengkebumian untuk tanah perkuburan Yahudi ya yang maseh dipegang oleh sidak waris penjaga kubur asal. 

Tapi, sik ada pertubuhan sejarah yang gago maok ambik tauk. Sayang bah, ya sejarah ya sebab rekod ya mun sik dijaga, alu rusak gia ajak, alu ilang gia ajaklah.
(Sila klik: Obefiend

Gary Braut adalah salah sorang Yahudi yang menetap di Kuala Lumpur. Dalam gambar ya, nya pakey 'kippah'. Ya nya dengan staffnya. Encik Gary ada syarikatnya pun di KL yang berkaitan dengan industri ‘automative’.

Toklah rumah Encik Gary. Siap ada bendera Malaysia kat luar, patriotik juak nya tok sebabnya nyusey,  walaupunnya Yahudi, tapinya rasa lebih  nyaman tinggal di KL berbanding diam di Amerika.
(Sila klik: Jewish in Malaysia)

Tok Zebulon Simentov, orang Yahudi terakhir di Afghanistan.

Nya tinggal sorang dirik di dalam ‘Synagogue’ di Kabul. Dolok lebih 40 000 orang yahudi diam di Afghanistan, tapi lekak tertubuhnya negara Israel, rami yang pindah balit ke Israel.

Encik Zebulon tok kinek tok hidup dengan bantuan Yahudi dari luar negara, ‘even’ dari orang Islam Afghanistan ya dirik. Kadang-kadang, ada juak kawan-kawan Islamnya datang jengoknya. Endakkah bagus mun di Palestin macam tok owh? Diat dalam gambar ya, siap berguro agik ya.
(Sila klik: The Last Jew)

Aku saja jak maok ‘share’ sebab ney tauk ada yang sik tauk bah nak? Ney tauk ada yang piker Yahudi adalah sama dengan ‘Zionist’. Ya nang sik sama. Jangan sik tauk, ada pompuan Yahudi dari Britain yang nikah dengan orang melayu, ada juak yang jadi pensyarah di universiti. Kitak orang baruk tauk kah? Aku baruk tauk juak.

(Credits to Obefiend)

18 comments:

  1. baruk tauk juak kmk aih...
    thanks for info..

    aih..gik itok..terima kasih..baruk tauk..

    ReplyDelete
  2. paduhal.. nang kmk br tauk.. ada duhal tmpt beribadat sidak nya di mesia tok... x sangka indah.. x pernah nemu ne ndak

    ReplyDelete
  3. Thanx for sharing is caring sejarah tok ehek. Munkin rami yang siktauk pasal kewujudan dak jews di Malaysia. Even di kch pun ada juak dak jews.. tapi memang kecik la bilangan sidak. Anyway, Malaysian jews are peaceful people. Jaoh sama sekali kedak jews rah Israel nun. Israeli ya nang suka conquer.. but at the same time Palestinian jenis nak bengkeng n suka berpecah belah. Sebab yalah perang sinun sik pandei nak abis2..

    ReplyDelete
  4. cmne ktk tauk? ;p

    ReplyDelete
  5. sama-sama.iboh itok2. sayang mun sik share dgn org. hehe. :)

    yalah bos, sidak tok rami yang rasional bah. ngarey jak sidak tok di dunia tok waima bilangannya sikit. hehe. rah palestin ya, sidak arab pun endak berapa juak. rami yang view palestin sbg burden sidak. nang sampey bila2 la sikkan abis. tapi the good thing is, palestin lah yang jadi glue the bond of muslim di dunia tok. mun rah palestin ya dah settle, susah juak mok diat org islam bsatu padu.


    sue, rajin nak baca bah kmk tok. rajin nk bcarik

    ReplyDelete
  6. Sukalah this article! Very insightful.

    ReplyDelete
  7. Entry ko lebih bait dari nok pernah aku polah pasal Yahudi Malaysia tok...tahniah, oh ya Yahudi Malaysia nok popular nek tok di New York ialah Richard Chang.

    ReplyDelete
  8. thank u katherine, sharing is caring :)

    eddy, ada aku baca kat blog kau. not bad juak bah :)

    ReplyDelete
  9. ada silap atau salah update rah blog aku ya..ketinggalan zaman sbb ku tulis sia caretakernya org islam tapi rupanya dah dijaga orang cina nek tok...nasib ada blog kwu, boleh juak ku tahu terkini pasal ya...

    ReplyDelete
  10. owh. ok2. sekpa. yala aku google info ria,byk juak yg ada rah internet.

    :D

    ReplyDelete
  11. paduhal ada juak yahudi rah malaysia. Aku ingat sikda. Aku sik tauk gilk hal ya cuma aku tauk banyak gilak peperangan rah israel dengan palestin nun. Sik dapatkah berdamai sinun oh. ndak alah alah berperang. Cuba ilek ilek hisap gam g. ahahaha

    ReplyDelete
  12. yalah tek. coba ilek2 mcm yahudi kat afghanistan ya. siap bguro gik ya. rindok gia. haha

    ReplyDelete
  13. kita melayu pun keturunan daripada bani isra'el juak, mun silap kamek sebab orang2 tua kamek dolok datang dari indonesia kata, kita adalah keturunan Nabi Sulaiman dan Ratu Jin bernama Balqis, sebab yalah mostly orang asia masing2 ada saka. DNA pun ada pengesahan kita drpd rumpun bani israel!! Fakta ya dah lama dihapus daripada orang2 melayu oleh puak2 kafir yahudi dan nasrani dari eropah. mun sik caya, google search 'melayu bani israel'

    ReplyDelete
  14. ada org yahudi yg masuk islam lagi hebat islamnya dpd yang mengaku islam

    ReplyDelete
  15. cuba kitak cari dalam fb edgar pinto xavier...salah seorang keturunan yahudi di KL..maseh aktif...kamek da temu ngan nya di KL tempoh hari..ada komuniti kecil yahudi...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...