Pages

Thursday, April 1, 2010

Kentut


Tok antara benda yang kita polah setiap hari, sama ada kita sedar atau nisik. Apa itu kentut? Kadang-kadang, kentut kita sik berbau gilak, tapi kadang-kadang nang bau-macam-nak-munoh orang. Tauk sik kenak kadang-kadang kentut kita kadang-kadang bunyi guntor, kadang-kadang kentut kita kiut jak bunyi.

Fenomena kentut adalah disebabkan ada lebihan gas dalam perut atau usus kita. Sebab ya, kadang-kadang, perut kita sakit, kembong perut, serda dan semestinya kentut.

Antara kandungan gas utama dalam kentut termasoklah; 'nitrogen, carbon dioxide, hydrogen, methane, oxygen' dan sebagainya. Nang macam-macam isik perut kita ya.

Secara purata, setiap orang kentut 14 kali dan menghasilkan setengah liter gas kentut setiap hari.

Kentut sebenarnya boleh terbakar mun ada sumber api.

 
 ‘Top 10’ makhluk yang berkentut dari nombor 1 ke nombor 10:
1. Anai-anai
2. Unta
3. Zebra
4. Kambing biri-biri,
5. Lembu
6. Gajah
7. Asuk dari jenis ‘Labradors retrievers’
8. Manusia ‘vegeterians’
9. Manusia ‘non-vegetarians’
10. Sejenis mamalia yang bernama ‘Gerbils’. Kadang-kadang dikenali sebagai ‘desert rats’.

Kentut boleh keluar dengan kelajuan 7 batu sejam.
(1 meter = 0.0006213 batu). 

Waktu kentut keluar, suhunya lebih kurang 98.6 darjah Fahrenheit.
(1 darjah Fahrenheit = -17.222 darjah Celsius). 

Jangan riso, jangan bimbang, jangan bingong sebab kita sikkan “lemas” dalam kentut kita dirikpun mun kita terperangkap dalam tempat kecik yang penoh dengan kentut kita dirikpun. 

Selalunya kentut datang dari udara (kebanyakannya nitrogen dengan karbon dioksida) yang kita telan. Kebanyakannya udara tok sik berbau. Gelembong udara dari proses semua tok, kebanyakannya besar. Sebab ya kentut kita bunyi guntor.

Kadang-kadang, tindak-balas bakteria dalam proses pencernaan akan menghasilkan gas-gas lain yang berbau. Kadang-kadang disebabkan ada kompaun berunsur sulfur yang dihasilkan oleh bakteria tertentu dalam kolon. Gelembong udara dari proses tok selalunya kecik dan bunyinya pun kiut. Semestinya kentut tok berbau burok. Nang kembang tekak mun tercium bau tok.

Otot dan saraf di bahagian hujong ‘rektum’ kita ya elemen penting. Ya akan menentukan bunyi kentut kita kuat ataupun kecik. Tapi kadang-kadang otot dengan saraf kat bahagian tok pun boleh konfius mun kentut kita ya terlebih cecair dari kebiasaan. Orang kita tunggahnya sebagai “ceret” atau orang puteh tunggahnya sebagai ‘mud butt’.

Kacang akan menyebabkan kita selalu kentut.

Selain ya, banyak lagiklah makanan lain yang akan menyebabkan kita berkentut termasoklah kacang, jagung, susu, roti, telor dan sebagainya. Bolehlah coba try test makan selalu. 

Orang yang mati, maseh boleh berkentut. Sebab maseh ada lagik udara dalam badannya bah. Baunya gine? Wallahuallam.

Sekian, ‘sharing is caring’.

Sila klik:  

8 comments:

  1. ahahhahaha..adoheh..

    bgs info tok..lak try kentut kt unggun api..

    ReplyDelete
  2. hehe..mok try kah? good luck! ahahaha

    ReplyDelete
  3. cmne org dah mati boleh kentut? care to explain more? yerr kaka omputeh indh alu..hihi.. ;p

    ReplyDelete
  4. sue, utk orang yg dah mati. kentut di sitok bukan bermaksud si mati ya berkentut. bukan2, tapi sebetolnnya, dalam badan si mati ya gik ada udara bah. dalam perut maseh ada gas. sebab ya waimanya dah mati, still udara dalam perut maseh boleh keluar, kentutla retinya. hehe.sama mcm org dah mati still berbunyi bah. bukan apa, ya tegal ada udara dalam badannya.

    ReplyDelete
  5. sakit ati tauk x..sapa2 yg kentut depan2 kita ya..haha!euuuwww

    ReplyDelete
  6. kmk lebih sakit ati mun nok kentut sekda bunyi ya. semua eksen polah muka sik tauk. haha, sakit ati sbb baunya nang menyedehkan jak

    ReplyDelete
  7. Ayat paling bess - kentut bunyi guntor! hahah!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...