Pages

Wednesday, April 14, 2010

Rajah Brooke


(Image courtesy of James Brooke)
James Brooke adalah ‘White Rajah’ yang pertama di Sarawak. Lekak nya nulong Sultan Brunei, James Brooke dikurniakan 'title' sebagai “King of Sarawak” pada 24 September 1841. Lekak ya, sejarahlah. Bak kata orang puteh, ‘the rest is history’.

Tapi, dari sejarah kita dapat tauk asal-usul kita. Untuk yang sik tauk, James Brooke tok sik pernah nikah dalam hidupnya. Mun ada yang sik tauk, James Brooke sik minat dengan pompuan, nya tok sik lurus, nya ‘bengkok’. Pahamla apa reti ‘bengkok’ ya. Mun sebelom tok, ada yang sik tauk, kinek tok dah tauk dah kitak orang nak? Jangan sik tauk, sebab ya fakta sejarah ya.
(Sila klik: Biography)

 (Image courtesy of Sarawak)
Aku sik berminat maok ‘judge’ Rajah kita tok. Ya terpulang dengannya, lagikpun ya sejarah menseyanya ya. Tapi, gine-gine pun, aku terhutang budi dengan James Brooke, serta dak keluarganya lekak ya. Tanpa sidak, Sarawak yang kita diam kinek tok, sikkan sebesar kinek tok. Sapa yang berhempas-pulas masok ke hutan, sampey jaoh ke pedalaman nun untuk menyatukan Sarawak? Dak Rajah toklah yang berjasa. 

(Image courtesy of Blog)
‘For that, thank you very much sir’, terimak kaseh dengan dak orang-orang kita yang ngekotnya juaklah, ataupun dengan yang menentangnya dolok. Semua tok ‘parts of jig saw puzzles’, tanpa sidak, Sarawak sikkan jadi macam apa yang kita ada kinek tok. Ya baruk cemerlang, gemilang, terbilang!

Sama ada kita perasan ataupun nisik, kita nang selalu ‘judge’ orang tanpa tauk asal usul. Macam James Brooke, biarlah nya ‘bengkok’, tapi kita maseh juak terhutang budi dengannya. Betol sik?

Macam ada yang maok boikot McDonalds juak bah. Mungkinlah ada antara ‘fund’ untuk perang di Iraq nun, hasil daripada penjualan ‘double cheese burger’. Tapi, bagi aku, burger sik bersalah. Kenak perlu kita menghukum ‘double cheese burger’? Apa dosanya kah? Sik berdosa burger ya bah. Memanglah kita ngeluar duit, beli burger, terpulang lagiklah McDonalds maok polah apa dengan duit ya. Paham sik apa yang ingin aku padah tok?

Contoh lain lah. Tok motosikal. Munnya dipakey dengan betol, siklah bahaya nak? Sik mendatangkan mudarat bah nak?

Tapi, mun motosikal ya dipakey oleh mat rempit macam tok? Tok baruk mendatangkan mudarat. Tegal manusia lah mudarat tok ada. Mun sik, motosikal ya sik bersalah apa-apa. Paham sik maksud aku?


Ok, sigek gik contohlah. Tok adalah antara ‘sniper rifle’ yang selalu dipakey oleh ‘sniper’. Selagik sik ada manusia ‘pull the trigger’, selagik ya nya sik mendatangkan apa-apa bahaya. Nya sikkan dapat bunoh orang dengan sendiriknya.

(Image courtesy of Site)
Tok, ‘sniper with spotter’. Dak tok partner bah, mun ada 'sniper', mesti ada sorang 'spotter' dengannya.  Dengan ada manusia, baruklah ‘sniper rifle’ ya dapat dipakey untuk bunuh orang. Orang yang mengoperasikan lah, nok yalah bersalah. Paham nak maksud aku?

Pengajaran di sitok, jangan suka nak ‘judge’ orang, piker positif kit bah. Ubah sikit pemikiran kita, sik rugi bah. Tok sekadar pendapat aku, mun ada yang sik setuju ya terpulang. ‘We can agree to disagree’ bah nak? Sekian.

Ps: Alu kurang ngerecho owh? Aku boleh kakar 'serious' macam isu gitok. Tapi, alu 'lame' blog aku lak. Haha

6 comments:

  1. yer..ngereco dgn info tok bah..baruk tauk rajah brooke gay. hahaha funny but true and i'm really dont care about that.

    ReplyDelete
  2. faham..faham ji.. byk yg tersirat dlm entry ktk tok..alu lame juak kmk...ngerepak gik sia...

    ReplyDelete
  3. hehe. sekpa. sharing is caring bah. samala kita. biarlaa oo. hehe

    ReplyDelete
  4. tersirat o. hehe. kmk sik paham org mok boikot2 ya. mcm x berkesan bah. hehe :D

    ReplyDelete
  5. hey my daddy ada painting rajah brook ya dated way.....back to 1980's ka 70's

    ReplyDelete
  6. o yaka? one thing la yg synonym dgn rajah brooke. remosnyaa ya, the beard of course. hehe :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...