Pages

Wednesday, May 26, 2010

Crocs

Aku maok ngerepak lok. Dolok, heboh juak orang bercerita tentang perihal kasut Crocs yang logonya menyerupai Kalimah Allah. Naktok digago urang dolok. Herann.

Sama juak dengan perihal kalimah Allah yang kononnya nampak di tembok konkrit parit di Sekolah Kebangsaan Jerantut Jaya. Sebenarnya aku supan dengan orang kita. Benda-benda macam tok pun menjadi isu. Sekda apa-apa yang menarek pun dengan isu tok. Sekda isu pun.
(Sila klik: Sekolah)

Apa yang kita gago gilak dengan kononnya ada kalimah Allah di logo kasut Crocs, dengan tembok konkrit parit tok? Sekda isu sebenarnya. Macam orang gago tentang logo kasut Crocs, ya lebih kurang sama jak dengan Cydonia yang nampak di permukaan Marikh.

Mesti rami pernah diat gambar ya nak? Ya adalah gambar Cydonia, kawasan berbukit di Marikh yang menyerupai bentuk wajah manusia dengan bentuk piramid.
(Sila klik: Cydonia)

Kenak terjadi fenomena Cydonia? Ya disebabkan oleh fenomena Pareidolia. The exact meaning is, the tendency for the brain to see order in randomness. Maksudnya, mata kita diat certain bentuk yang random, then otak interpret bentuk ya sebagai satu bentuk. Sebab ya, the human face on Mars ya terjadi. Memang disebabkan fenomena Pareidolia. Bukan sebab apa pun.
(Sila klik: PareidoliaArticle, Article)

 (Image courtesy of Wikipedia)
Gambar tok menyerupai ada orang yang berpaut di pokok ya. Sama juak dengan isu kalimah Allah di kasut Crocs dengan dekat tembok parit sekolah rendah ya. Ya disebabkan fenomena Pareidolia juak. Otak interpret ada kalimah Allah di sia, walhal sebenarnya ya nang lambang Crocs dengan garisan dekat tembok konkrit ya. Sekda apa yang istimewa pun. Sekda benda nok diheran kita.

 (Image courtesy of Site)
Gambar the Badlands Guardian. Ada Ipod rah telinganya oh? Sak jak ya telaga minyak dengan jeraya ke sia jak. 
Perlukah berasa kagum? 
Aku sebenarnya sependapat dengan duak orang tok. Kita lebih berminat tentang kalimah di kasut Crocs dengan kalimah di tembok konkrit sekolah berbanding dengan kalimah yang ada dalam buku-buku. Lebih istimewa kalimah - kalimah, ilmu - ilmu dalam buku ya bah. 

Ada yang padah kalimah rah tembok parit yang nunjok kekuasaanNYA. Sik sepatutnya macam ya, ya sekadar konkrit biasa jak. Diat kita dirik tok, maseh dapat bernafas, maseh dapat hidup, maseh dapat bergerak, ya dah cukup nunjok kekuasaanNYA, bukannya kalimah yang ditemu di tepi parit suro! Mohaa!
 
Oh, lupak, ada sigek gik. Ada isu tentang bertudong sanggol arab yang mungkin haram hukumnya. Wallahuallam, aku sik tauklah apa hukumnya, tapi nampak perempuan ya lebih femininlah. Tapi, aku rasa isu tudong bersanggol Arab, ya isu yang sik terlalu penting. Banyak agik benda lain yang berlaku di depan mata kita yang lebih penting, yang kita perlu gago bah.

(Image courtesy of fotosearch)
Bagi aku, bagus agik miker giney maok membendong fenomena ‘berkaus’ di tempat-tempat seperti di Masja, Kompleks, Pustaka dan sebagainya daripada kita miker hal remeh macam kalimah di kasut Crocs, di tepi parit suro ya dengan bertudung bersanggol Arab. Sebab fenomena berkauslah yang menyebabkan baby-baby dibuang, macam yang selalu keluar dalam news. Bukannya tegal pompuan bertudong ngekot fesyen sanggol Arab. Lagikpun, sekda faedah miker benda gia sedangkan banyak agik isu lain yang kita eksen sik diat.
(Sila klik: Fenomena Berkaus)

Sama macam sekda faedah miker kenak wujudnya tarian Poco-Poco di dunia tok. Berfaedah kah nisik miker sampey sik tido malam? Sekda faedah bah nak? Yahhh! 
(Sila klik: Poco-poco)

13 comments:

  1. Blur indah mek mikey pa la benda fenomena berkaus. 2 kali ulang bok paham. Oh! Pahal la slow picup gilak ritok. Keja banyak, tapi masih juak kayo2... Tensen2! Aduhhh... Mok balit Kuching!Aiee.. Da indah ngereco sitok. Sia sitok jak ngereco.. Huhuhuh

    ReplyDelete
  2. Biasalah ya, manusia suka bikin havoc...

    ReplyDelete
  3. Bagus mikir cara carik duit dgn berkesan dan efektif... Aku time tok gik tgh bajet nak main boling ari khamis tok.... Cemne? Mok join?!

    ReplyDelete
  4. yup bena ya..kdg2 benda ya sikit jak nampak mcm kalimah terus heboh satu dunia....mun dan terang2 nama ya jelas rupa kalimah Allah x pa juak...

    ReplyDelete
  5. amni, boh blur. ada kmk engkah link pasal berkaus ya. hehe

    miss tikot, nang jak. :D

    aok edy, sekda papa ya bah. org jak kecoh jak. heran2.

    amir, hahaha. aok pok nang patut gia. bah, bila bowling tek? :D

    ReplyDelete
  6. Ya baruk CSI otak manusia owh.. alu mikir mcm2.. Errr tapi pasal tudong ya ku rasa nang dak Ulama dah sepakat, ya ku sik brani komen sebab melibatkan soal hukum, hukum walau apa cara sekalipun tetap hukum.. Tapi pasal nok rah planet marikh, kalimah rah lepar crocs pa smua ya adoheh, kenaklah terlalu sampei pikir ke sia hoh.. Tang ada2 jak org kita.. :P

    ReplyDelete
  7. kal, aku pun sik berani juak mok komen hal tudong bersanggol ya. mun pompuan ya berambut pjg tp bersanggol, ya aku rasa ok kali. tapi ada yang polah sanggol palsu, ya lain cita kali.

    tp it's way better lah, sebab sidak bertudung. ada yg x bertudung gne? tapi aku kenal rami urg yg x btudung, tp smayang x tinggal. part2 agama, endakku berani juak komen lebih2. hehe.

    tp nok kalimah ya, nang apalah oh. haha.

    ReplyDelete
  8. aok kak mira! nang apalah isu ya. sekda isu pun. ya urang main katik2 pun, alu jadi isu.lucu ada jak. jenaka

    ReplyDelete
  9. hehehe...

    mun exactly jelas..sik mek heran juak koh... tp yg sipi2 dan kadang2 susah palak mek carik..apa yg sama..ya lah payah! hahaha

    ReplyDelete
  10. ndak mek tauk vivian. hahahahaa

    ReplyDelete
  11. ada juak isu crocs paduhal...hehe

    ReplyDelete
  12. ivy, sekda isu sbenarnya. org jak polah isu. hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...