Pages

Tuesday, March 2, 2010

Lawa


Lawa dalam bahasa Sarawak, ya kira sombonglah.Tapi, lawa dalam bahasa Semenanjung, ya lebih kurang macam kita muji orang ya kachak. Mala gambar tok oo? Nang sekda gambar lain owhh? 

 (Image courtesy of Site)
Tok Universiti Teknologi Petronas, Tronoh, Perak. Tempat aku menimba ilmu untuk menjadi ‘engineer’ yang berjaya. Oh, lupak maok tanyak. Maok dengar cerita sik? Gitok citanya, kadang-kadang, ada juak orang nganok aku ‘lawa’. Kadang-kadang, ada tertemu, tapi sik tegor. Bukan apa, aku ada sebab yang cemerlang untuk me-lawa-kan dirik. Biar urang anok lawaaa. Peduli apa akuu.

 (Image courtesy of MesraAlam)
Tapi nak, ada ari, kadang-kadang aku jadi ‘extra-friendly’. Yalah, dah dianok ‘lawa’, ada ari nang jadi “mesra alam“ la aku. Tang rami jak orang ditegor, dilambei. Aish, mesra alam menarlah ehhh!

Adalah ariya, lekak kelas, waktu turun tanggak, aku terdiat orang yang serupa macam kawan aku, Tiara.  Rupanya ada kedak amoi, tapinya pake spek. Sama jak rupanya duak aihhh! Time turun tanggak ya, aku dengan konfiden, aku terus melambei dari jaoh. Nang sengaja konfidenn. 

Tapi, aku heran, kenaknya sik melambei aku balit. Dah aku diat tek, paduuuu. Salah orang ditegor aku tek. Dengan sensitipnya telinga aku dengar apa dikakar sidak. Mun dalam bahasa Sarawak, gitok bunyinya. Gitoklah sidak duak ya bersusey sama dirik.

“Kenaknya melambei kita tadik ohhh?”

Aku, aku, aku supannnn. Sik cukup supan, tapi kede. KEDE OK? Rasa maok tapok muka jak. Dahla pompuan ya tengah jalan ngan kawannya. Kawanku, Mache pun heran apahal aku tegor nya ya.
(Sila klik: Supan? Kede?)

Ya baruk sigek kesah, ada sigek hari dalam minggu yang sama. Aku maseh mengekalkan konsep “mesra alam”. Maseh sik jerak maok tegor orang. Ariya, lekak kelas, time maok balit ke hostel, tertemulah kawan sama ‘course’ aku, tapinya seniorlah.

Mukanya kedak melayu waimanya dari benua Afrika, rambutnya kedak Hafiz AF ya. Namanya Ali. Time melimpas tek, aku sekali lagik, dengan konpiden, aku tegor kawanku tek. 

Alii”

Ahhhh! Damn! Antap salah urang.

“eeee, sapa itak ka?”
Gialah mukanya heran diat aku negor urang sebarang jak.


Untuk beberapa hari, supan + kede dalam ati ya nang terasa gilaklah. Nang aku harap menar sik tertemu duak orang nok aku salah tegor tek kat kampus. Bukan apa, aku just terpiker..emm.

“Laki ya tegor kamek orang ariya, sak jak kamek orang sik kenal. Sik malu kali jak.Tetak lokk. Haha”



Supan nyawa. Sebab ya, aku malas benarlah ngamal konsep ‘mesra alam’ gilak. Sebab ya, kadang-kadang aku tertemu orang yang mungkin aku kenal, tapi aku sik tegor pun. Biar orang jak tegor aku dolok. Sik maok merasa kede agik bah. Biarlah orang anok, LAWA.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...